Minimální preventivní program je dokument naší školy zaměřený na výchovu žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností. Sociálně negativní jevy se stále častěji dotýkají již dětí navštěvujících základní školu. Považujeme za nutné provádět primární prevenci v době základní školní docházky, poskytnout žákům co nejvíce informací o drogové problematice, podaných přiměřeně věku žáků a na toto téma s nimi hovořit i na neformální úrovni. V tomto věku patří naši žáci k nejohroženější skupině.
Hlavním cílem primární prevence je zvýšení odolnosti žáků vůči rizikovému chování (dříve sociálně patologickým jevům). Pokud se negativní jevy objeví, tak cílevědomě působit k snížení jejich výskytu. Dalším cílem je poskytnout informace k dané problematice, případně informace upřesnit.
Primární prevence sociálně patologických jevů u žáků je zaměřena na:
a) předcházení zejména následujícím rizikovým jevům v chování žáků:
- záškoláctví,
- šikana, rasismus, xenofobie, vandalismus,
- kriminalita, delikvence
- užívání návykových látek
- závislost na politickém a náboženském extremismu,
- závislost na internetu (netolismus)
- patologické hráčství (gambling)
b) rozpoznání a zajištění včasné intervence zejména v případech:
- domácího násilí,
- týrání a zneužívání dětí, včetně komerčního sexuálního zneužívání,
- ohrožování mravní výchovy mládeže,
- poruch příjmu potravy (mentální bulimie, mentální anorexie).
Primární prevence vychází z dokumentů MŠMT:
-
Strategie prevence rizikových jevů chování dětí a mládeže v působnosti rezortu školství, mládeže a tělovýchovy na období 2009 - 2012, vydalo MŠMT 2009
-
Metodický pokyn ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení, Č.j.:24 246/2008-6
-
Přehled vybraných platných předpisů pro oblast prevence sociálně patologických jevů, vydáno 21. 9. 2008
Témata s prevencí sociálně patologických jevů jsou začleněna do vzdělávacího programu školy.
Aktivity jsou prováděny v rámci všech vyučovacích předmětů, ale především v hodinách prvouky, přírodovědy, občanské výchovy, výchovy ke zdraví, přírodopisu a chemie i při třídnických hodinách.
Jedná se o:
- výchovu ke zdravému životnímu stylu
- základy etické a právní výchovy
- řešení konfliktních situací
- posilování sebedůvěry
- odmítání činností s negativními důsledky
- informace o následcích užívání drog