Podpora kvalitnější přípravy žáků 3. ZŠ Cheb - ESF
Projekt Profesní rozvoj pedagogů a podpora žáků ve vzdělávání na 3. ZŠ Cheb - CZ.02.3.X/0.0/0.0/16_022/0003312
Dne 9. května se v odpoledních hodinách konalo již druhé setkání zákonných zástupců v rámci projektu ESF - Podpora kvalitnější přípravy žáků 3. ZŠ Cheb, r.č. CZ.02.3.X/0.0/0.0/16_022/0003312. Tématem tohoto setkání byla prevence šikany. Lektorem byl okresní metodik prevence paní Mgr. Kateřina Slavíková z Pedagogicko-psychologické poradny. Setkání proběhlo v přátelské atmosféře, dotazy zákonných zástupců směrovaly i do dalších oblastí prevence.
Práce klubů, doučování a zavádění nových metod do výuky pokračuje i v letošním školním roce 2017/2018. Vedoucí jednotlivých předmětů plánují přínosné, motivující a pestré činnosti, které aktivizují a podporují žáky v jejich vývoji. Zaměřují se především na rozvoj čtenářské logiky, vrozené logiky, verbálních schopností, matematických schopností, plošnou a prostorovou představivost, kreativitu, důvtip, funkční gramotnost, praktickou inteligenci, vnímání a postřeh.
V rámci projektu OP VVV "Podpora kvalitnější přípravy žáků 3. ZŠ Cheb" jsme se rozhodli rozšířit výuku o metodu CLIL - Content and Language Integrated Learning. CLIL je specifický typ výuky integrující postupy didaktiky cizího jazyka a didaktiky nejazykového vyučovacího předmětu. Cílem je prohlubování znalostí, zvyšování kompetencí a získání větší jistoty v komunikačních dovednostech. Díky aktivitě našich pedagogů mohli žáci tuto metodu zažít v hodinách chemie, přírodopisu, přírodovědy, vlastivědy, matematiky, ale i v hudební a tělesné výchově. Vyučovacími jazyky byly anglický a německý jazyk. V úterý 12. prosince si žáci 5. B vyzkoušeli hodinu přírodovědy s Clilem. Žáci si při výuce připomněli stupňování přídavných jmen, jak v češtině, tak v angličtině. Zopakovali si názvy planet, které se pak naučili v cizím jazyce. Hlavním úkolem bylo vypracování pracovního listu, kde žáci řadili a porovnávali planety dle pokynů. Žáci mohli pracovat ve skupinách, sdílet své zkušenosti a jazykové dovednosti. Žáci pracovali aktivně a hodnotili hodinu velmi kladně. Zvolené metody a formy práce byly pro žáky zajímavé.
Vyzkoušeli jsme si nové metody výuky. Podporovali jsme žáky v rozvíjení jejich osobnosti pomocí klubů a doučování. Prázdniny se blíží a tak je čas zhodnotit, jak se nám vedlo a zjistit kde máme ještě rezervy, co můžeme udělat lépe nebo prostě jen jinak. Zjistili jsme, že spolu dokážeme hodně. Přejeme všem pohodové prázdniny a příští školní rok jedeme dál.
V rámci projektu podporujeme čtenářství a rozvoj logického myšlení i mimo výuku. Takových klubů je na škole hned několik, jak na 1. stupni tak i na 2.stupni.
Někteří žáci nečtou, protože mají doma málo knih a nemají tolik příležitostí k četbě, anebo je jim nabízena kniha, která je nezaujme. Nabídnout zajímavou knihu a také si o ní popovídat se svými kamarády nabízí čtenářský klub.
V rámci klubů logiky řešíme zajímavé problémové úlohy a ani tady se rozhodně nenudíme. Žáci společně nacházejí řešení, učíme se naslouchat a přemýšlet.
Doučování žáků ohrožených školním neúspěchem probíhá jednou týdně 60 minut. Žáci si upevňují učivo, snaží se zvládnout základy a učí se efektivně učit. Nízký počet a větší časová dotace umožňuje využívat jiné metody práce, postupovat pomaleji a individuálně ke každému žákovi. I ti kteří v hodinách nestíhají, ztrácí ostych, nebojí se zeptat a to co jim uniklo v hodině si zopakovat.
V rámci projektu Šablony na ZŠ jsme v rámci předmětu Matematika zkusili tandemovou výuku trochu jinak a zapojili jsme dohromady žáky dvou ročníků. Rozdělili jsme žáky do smíšených skupin. V každé skupině byl jeden žák z vyššího ročníku, který pomáhal a radil při řešení zadaných úloh.
Žáci vyšších ročníků zjistili, že vysvětlovat není tak jednoduché a ti mladší se zapojili do řešení úloh s větší vervou. Učitelé pomáhali "malým učitelům" a řídili jednotlivé fáze hodiny. Všem hodina rychle uběhla a moc se líbila. Vznikla nová přátelství mezi staršími a mladšími ročníky.
Tandemová výuka ve Fyzice
V rámci projektu jsme si mohli vyzkoušet novou metodu výuky ve Fyzice v 6., 7. a 8. ročníku. Hodině předcházela příprava, nastavení výchovně vzdělávacích cílů a výběr metod, které nás k nim dovedou. Třídu jsme rozdělili do šesti skupin. Připravili jsme pracovní místa, pomůcky, pracovní listy s postupem a návody. Rozdělili jsme si kompetence v jednotlivých fází hodiny.
Nové formy výuky, čtenářské kluby, kluby logické matematiky a doučování v rámci projektu CZ.02.3.X/0.0/0.0/16_022/0003312 si mohli žáci i pedagogové již vyzkoušet. Jejich úsměvy z fotografií mluví za vše.
Škola zahájila 1. 2. 2017 realizaci projektu Podpora kvalitnější přípravy žáků 3. ZŠ Cheb - CZ.02.3.X/0.0/0.0/16_022/0003312 v rámci ESF - OP VVV. V první fázi byly zahájeny činnosti klubů logiky a čtenářství a dále doučování určené žákům. Během druhého pololetí školního roku proběhne rozvoj profesních dovedností pedagogických pracovníků formou nových metod práce a o hlavních prázdninách pak bude zahájena podpora pedagogů v podobě kurzů DVPP.